Relacje z klientem vs. zarządzanie przedsiębiorstwem

Aby prawidłowo prowadzić przedsiębiorstwo, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza technologicznego, w tym systemów informatycznych. To właśnie tam, w bazach danych, przechowywane są informacje dotyczące posiadanych produktów, ich lokalizacja, szlak komunikacyjny, po których poruszają się np. podczas sprzedaży, zaplanowane działania dotyczące towarów, dane klientów, kontrahentów oraz informacje dotyczące sprzedaży. Istnieje wiele systemów zarządzających danymi firmy, jednymi z najbardziej charakterystycznych są: system ERP i system CRM.

System ERP

Planowanie zasobów przedsiębiorstw

Systemy ERP (Enterprise Resource Planning – Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) integruje wszystkie działania i funkcje firmy poprzez utworzenie wspólnej bazy danych dla wszystkich poszczególnych działów (produkcja, handel, magazynowanie). System ten umożliwia szybką pracę w czasie rzeczywistym oraz umożliwia ustalenie poziomu uprawnień dla poszczególnych członków przedsiębiorstwa poprzez autoryzowany dostęp do wybranych segmentów systemu. Jego łatwość w obsłudze może potwierdzić chociażby fakt, iż dostępny jest on w formie przeglądarkowej, co w połączeniu z wszechstronnością czyni go systemem wręcz niezbędnym dla każdej firmy.

Czym się różni ERP od CRM?

System CRM (Customer Relationship Managment – Zarządzanie Relacjami z Klientelami) również wykorzystywany jest do obsługi firmy. Różnica pomiędzy systemem ERP I CRM polega na tym, iż CRM nakierowany jest bardziej na relacje klient-przedsiębiorstwo. Zasięg CRM jest o wiele mniejszy, jednak system doskonale wspiera proces pozyskiwania nowych klientów i poprawianie relacji z dotychczasowymi. System ten nadaje się idealnie dla nowych firm, których działania powinny być nastawione na rozwój w kierunku zwiększeniu ilości nowych klientów. W życiu firm przychodzi jednak czas, kiedy musi nastąpić fuzja obu tych systemów, gdyż są one niezbędnymi ogniwami każdego przedsiębiorstwa. Dopełniają się one wzajemnie: ERP reguluje działania wewnętrzne oraz utrzymuje odpowiedni i klarowny przepływ informacji, a CRM obsługuje działania firmy generujące zyski. Na pytanie o to, który system wybrać, odpowiedzią będzie: „Najpierw CRM, później ERP, finalnie – połączenie obu i wykorzystanie efektu synergii dla rozwoju firmy”.

Artykuł inspirowany: https://odl.com.pl/czym-sie-rozni-system-erp-od-crm/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *