Na co zwrócić uwagę, wybierając biuro księgowe?
Prowadzenie regularnej księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, działającego na krajowym rynku towarów i usług. Obowiązek ten wymaga poświecenia sporo czasu oraz zaangażowania w sprawy, o których nie zawsze mamy pojęcie. Nie dziwi więc fakt, że co raz więcej osób korzysta z usług, świadczonych przez osoby, prowadzące w profesjonalny sposób księgowość różnego rodzaju firm. Współpraca ta może odbywać się poprzez etat, utworzony w przedsiębiorstwie lub też przez współpracę z biurem rachunkowym. Które rozwiązanie wybierzesz dla siebie?
Kiedy utworzyć w firmie dział księgowości?
Stawianie pierwszych kroków we własnej firmie nigdy nie jest łatwe. Powierzenie księgowości profesjonalistom powoduje komfort psychiczny i sprawia, że funkcjonowanie na rynku staje się znacznie łatwiejsze. Samodzielne prowadzenie księgowości jest dobrym rozwiązaniem jedynie wówczas, gdy dopiero co rozpoczęliśmy działalność, a związanych z nią dokumentów jest stosunkowo niewiele. Z czasem ich liczba rośnie, a zarówno zleceń, jak i obowiązków przybywa. To właśnie moment, w którym konieczne staje się utworzenie etatu dla księgowego, bądź też rozpoczęcie współpracy z biurem rachunkowym. Pierwsze rozwiązanie jest najbardziej racjonalne wówczas, gdy przedsiębiorstwo jest spore, a co za tym idzie, obsługa księgowa wymaga sporo zaangażowania.
Kiedy wybór biura księgowego będzie lepszym rozwiązaniem?
W biurach księgowych pracuje na ogół zespół specjalistów z różnych dziedzin. Z ich usług mogą korzystać przedsiębiorcy, ceniący sobie możliwość uzyskania wszechstronnej pomocy. Z biurem można nawiązać stałą współpracę lub też zlecać mu konkretne zdania. Z tej możliwości korzystają zwłaszcza małe i średnie firmy, w których tworzenie etatu księgowego jest zdecydowanie mniej ekonomicznym rozwiązaniem. Współpraca z biurem rachunkowym może opierać się na prowadzeniu księgowości, ale również i rozszerzać się np. na sprawy kadrowe czy też profesjonalne doradztwo w sferze finansowej.
Jak wybrać dobrą księgową?
Wybierając biuro księgowe lub rachunkowe, należy przede wszystkim sprawdzić posiadane certyfikaty. Najważniejszym jest ten, który wydawany jest przez Ministerstwo Finansów. Dobre biuro rachunkowe powinno również posiadać zabezpieczenie w postaci wykupionego OC. Coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszy się także możliwość zdalnej współpracy, co pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Współpraca taka stwarza również możliwość nawiązania relacji biznesowych z biurami rachunkowymi z dalszej okolicy. Jeśli nie jest ona możliwa, lepiej postawić na biura, znajdujące się nieco bliżej, choć w każdym przypadku warto również sprawdzić godziny, w jakich pracownicy będą do pełnej dyspozycji, w razie zaistnienia takiej konieczności.