Prawa i obowiązki gościa hotelowego – co warto wiedzieć przed pobytem?
Standardową procedurą podczas meldowania się w hotelu jest zaakceptowanie regulaminu danego obiektu. Często robimy to bezwiednie, nawet nie czytając rzeczonego dokumentu. Jest to oczywiście duży błąd, który może prowadzić do wielu niedopowiedzeń i ewentualnych problemów podczas pobytu. Z tego powodu warto dowiedzieć się, jakie są konkretnie nasze prawa i obowiązki, gdy mieszkamy w hotelu.
Kim jest gość hotelowy?
Na wstępie warto dowiedzieć się, kim tak właściwie jest gość hotelowy. Czy stajemy się nim od razu po przestąpieniu progu recepcji, czy może musimy spełnić jakieś konkretnie kryteria, aby uzyskać taki status?
Przyjmuje się, że za gościa hotelowego uznaje się osobę, która zarejestruje się w recepcji. Rejestracja może mieć miejsce dopiero po okazaniu dowodu tożsamości ze zdjęciem, a także podpisaniu karty pobytu. Co bardzo ważne, możemy uzyskać dostęp do wynajmowanego pokoju dopiero wtedy, gdy minie ustalona przez obiekt godzina i rozpocznie się tzw. doba hotelowa. Sprawdź wpis „Od której zaczyna się doba hotelowa i ile trwa?„, aby poznać zasady, które dotyczą zameldowania się w hotelu.
Można przyjąć, że doba hotelowa zaczyna się od godziny 14:00-15:00 i kończy 10:00-12:00 następnego dnia. Pomiędzy tymi godzinami obiekt przygotowuje pokój dla następnego gościa.
Jakie są prawa gościa hotelowego?
Bycie gościem hotelu wiąże się z uzyskaniem wielu praw. Przede wszystkim wspomnieć trzeba, że wynajmując pokój w danym obiekcie, hotel musi go udostępnić w ustalonych w regulaminie godzinach.
W sytuacji, gdy nie jest to możliwe i pokój nie jest gotowy na przybyłego o czasie gościa, może on domagać się zadośćuczynienia. Nie musi to być oczywiście gratyfikacja finansowa, lecz np. darmowe śniadania lub butelka wina do pokoju. Jeśli np. z powodu overbookingu pokój nie będzie dostępny, osoba wynajmująca ma prawo żądać miejsca w innym hotelu o przynajmniej takim samym standardzie.
Gość hotelowy ma prawo oczekiwać, że obiekt będzie świadczyć mu usługi zgodne z określonym standardem i kategorią hotelu. Oznacza to, że powinien zapewnić:
- komfortowy wypoczynek,
- bezpieczeństwo podczas pobytu,
- profesjonalną obsługę,
Jeśli hotel oferuje dodatkowe bezpłatne usługi w postaci np. SPA, siłowni, rowerów lub kortów do tenisa, każdy gość musi mieć zapewniony do nich dostęp.
Jakie obowiązki ma gość hotelowy?
Trzeba pamiętać, że gość hotelowy podczas pobytu w danym obiekcie ma nie tylko prawa, lecz również pewne obowiązki, o których koniecznie musi pamiętać. Absolutną podstawą jest przestrzeganie wszystkich zapisów regulaminu hotelowego w zakresie bezpieczeństwa pobytu. Mowa tu np. o zakazie palenia, używania grzałek elektrycznych, żelazek czy też czajników bezprzewodowych, które nie są częścią wyposażenia hotelowego. Dodatkowo gość hotelowy ma obowiązek przestrzegania ciszy nocnej.
Co jeszcze gość hotelowy powinien wiedzieć?
Obowiązkiem gościa hotelowego jest dbanie o wyposażenie pokoju, a w razie spowodowania szkód poniesienie odpowiedzialności materialnej. Co więcej, osoba wynajmująca pokój w hotelu nie może odstąpić go komuś innemu. Oczywiście na kliencie hotelu leży także obowiązek poszanowania innych gości i pracowników hotelu, korzystania z posiłków o określonych porach dnia, a także zabezpieczenia w odpowiedni sposób swoich rzeczy osobistych. Niewłaściwe przechowywanie swojej własności nie będzie podstawą do wniesienia roszczeń przeciwko hotelowi.